نکاتی برای استفاده از دستگاه سی ان سی

نکاتی برای استفاده از دستگاه سی ان سی

نکاتی برای استفاده از دستگاه سی ان سی

این روزها بسیاری از فرایندهای تولیدی جدید و نوآورانه از جمله انواع مختلف چاپگرهای سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.اما ماشینکاری CNC (کنترل عددی رایانه ای) هنوز رایج ترین روش برای تولید انبوه قطعات فلزی و بسیاری از انواع پلاستیک است.

CNC یک فناوری است که در آن رایانه ها حرکت ماشین ها را کنترل می کنند.این فناوری در صنعت تولید استفاده می شود.همه چیز اعم از قطعات خودرو ، تجهیزات هوافضا ، قطعات دستگاه و سایر محصولات را می توان با استفاده از دستگاه CNC تهیه کرد.دستگاه های CNC با امکان ایجاد برش های دقیق می توانند به تولید انبوه قطعات دقیق کمک کنند.

نکات مهم دستگاه cnc

ماشین های CNC باعث صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری می شوند.آنها را می توان به روش های خاصی طبق دستورالعمل هایی برنامه ریزی کرد که ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه ، می توانند خطاهای انسانی را از بین ببرند.

هنگام استفاده از ماشین آلات CNC ، اپراتورها نیازی به نزدیک شدن به ابزارهای برش ندارند ، این امر باعث کاهش حوادث بهداشتی و ایمنی در کار می شود.

در صورت استفاده ناصحیح ، دستگاه های سی ان سی آسیب می بینند ، هم چنین اگر به درستی از دستگاه استفاده نکنید ، دستگاه CNC می تواند خطرناک باشد.بنابراین هنگام استفاده از دستگاه سی ان سی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قبل از شروع کار دستگاه ، آن را به درستی تمیز کنید.
  • درجه حرارت محیط ، رطوبت ، گرد و غبار و غیره را بررسی کنید و عواملی را که بر دقت ماشینکاری CNC تأثیر می گذارد را حذف کنید تا خطاها کاهش یابد.
  • هنگام کار با ماشین های سی ان سی از وسایل حفاظت فردی مثل عینک ایمنی ، کفش ایمنی بدون لغزش و محافظ گوش استفاده کنید و قبل از شروع کار با دستگاه ، ساعت ، گردنبند ، دستبند و غیره را از خود جدا کنید.
  • دستگاه را متناسب با دستورالعمل های سازنده ، حفظ ، روانکاری و تنظیم کنید.

نکاتی در مورد کار با دستگاه سی ان سی

  • در صورت عدم استفاده صحیح ، ماشین آلات سی ان سی می توانند خطرناک باشند.بنابراین قبل از کار با دستگاه ، کلیه اپراتورهای دستگاه باید کاملاً آموزش داده شوند.هر دستگاهی متفاوت است و برای درک ویژگی های عملیاتی و ایمنی به آموزش های مختلفی نیاز دارد.
  • تعمیر و نگهداری منظم برای عملکرد صحیح و مداوم دستگاه لازم است.اگر دستگاه شما به هر دلیلی نیاز به سرویس دارد ، سریعاً با تعمیرکار دستگاه CNC تماس بگیرید.
  • چه کارگاه خانگی داشته باشید و چه در یک فضای شلوغ مشغول به کار باشید ، بسیار مهم است که تکه های مواد را از کف و اطراف دستگاه تمیز کنید.
  • اگر عملکرد دستگاه دچار مشکل شد ، سریعا برای تعمیر دستگاه سی ان سی اقدام کنید ، چون در بیشتر مواقع اهمیت ندادن به یک مشکل کوچک ، ممکن است یک مشکل بزرگتر ایجاد کند.

استفاده از دستگاه سی ان سی

این روزها استفاده از دستگاه cnc در صنایع مختلف بسیار زیاد شده است و از این دستگاه بنا بر کاربرد و قابلیتی که دارند، استفاده می کنند. از این دستگاه در کارهای دستی می توان استفاده  کرد و کاربرد دستگاه cnc در کارهای دستی این روزها با رشد چشمگیری مواجه بوده است. دستگاه cnc در انواع مختلف وجود دارد که عبارتند از: دستگاه cnc  چوب، دستگاه cnc  منیت کاری، دستگاه cnc فلزات، دستگاه cnc سنگ. از دستگاه cnc برای مصارف مختلف و گوناگونی می توان استفاده کرد از جمله در صنایع دستی، برای برش، حکاکی، تراش و… کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردی که دستگاه cnc چوب دارد برای طرح دادن و نقش دادن بر روی انواع چوب است، بیشترین استفاده ی آن در صنایع مبلمان می باشد که  با استفاده از دستگاه cnc  چوب می توان انواع طرح ها را بر روی مبلمان پیاده سازی کرد.در تعیین دستگاه cnc  چوب باید به نوع چوب ، اندازه و برش آن نیز توجه کرد چرا که نوع چوب در انتخاب دستگاه cnc  تاثیر گذار است. باید به این نکته متذکر شویم که توانایی ها و کاربردهای دستگاه cnc بسیار شبیه هم هستند و تقریبا عملکرد مشابهی با اختلاف کم و زیاد دارند.

نکته ی مهمی که در انتخاب دستگاه cnc باید به آن دقت کرد و در واقع اصلی ترین نکته ایی که وجود دارد انتخاب دستگاه با نوع کاری است که قرار است انجام دهید. پیچیدگی کار نیز در انتخاب دستگاه cnc  موثر  است. برای بعضی از مشاغل مانند جواهرات و طلا فروشی  که نیاز به دقت فروان است چرا که  این مشاغل دارای ظریف کاری های بسیاری هستند، استفاده از دستگاه cnc می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ ممکن است سرعت این دستگاه برای اینگونه مشاغل کمی پایین بیاید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.