علت خرابی بلبرینگ اسپیندل

نحوه ی تعویض بلبرینگ اسپیندل موتور دستگاه

مقدمه

از قطعات مهم در دستگاه سی ان سی می توان به اسپیندل موتورها اشاره کرد که امکان خرابی در آن ها بسیار زیاد است. در صورت معیوب شدن قطعه اسپیندل، باید حتماً با قطعه ی اصلی جایگزین شوند. از هر مارکی که دستگاه سی ان سی خود را تهیه کرده باشید، به خاطر فعالیت های بالایی که این مدل دستگاه ها دارند، در حین ماشین کاری دستخوش آسیب هایی خواهند شد که نیاز به تعویض را برای شما الزامی می کنند، چرا که تمامی قطعات اسپیندل به هم دیگر وصل بوده و در صورت خرابی یک بخش آن کل فعالیت اسپیندل مختل و متوقف خواهد شد. قصد از نوشتن این مقاله آشنایی با علت خرابی بلبرینگ اسپیندل و چگونگی تعویض بلبرینگ اسپیندل موتور دستگاه می باشد.

برای خرید دستگاه cnc، شرکت CNC توسکا در اصفهان بهترین گزینه می باشد. خریداران دستگاه سی ان سی چوب و سنگ نیزمی توانند برای آموزش کار با این دستگاه ها و نحوه ی تعمیرات آن ها با این مجموعه در ارتباط باشند. در صورتی که قصد تعمیر دستگاه cnc خود را دارید، می توانید از خدمات مجموعه سی ان سی توسکا نیز استفاده کنید.

نحوه تشخیص زمان تعویص اسپیندل

طول عمر بلبرینگ ها بین هزار تا دو هزار ساعت می باشد که البته بر اثر روش های استفاده و نوع مارک دستگاه می‌ تواند این طول عمر متغیر باشد. به طور کلی دستگاه سی ان سی چوب دو سال و دستگاه CNC سنگ برای یک سال می تواند به خوبی کار کند. برای جلوگیری از وارد شدن خرابی در دستگاه های سی ان سی بهتر است در بازه های زمانی مشخص آن ها را بازرسی کنید.

نحوه تشخیص زمان تعویص اسپیندل

زمانی که اسپیندل موتور دچار خرابی شود، یک سری علائم از خود نشان می دهد که بر اساس آن ها شما می توانید به علت خرابی بلبرینگ اسپیندل پی ببرید و اقدام به تعمیرات آن ها نمایید. به عنوان مثال: شنیدن صداهای بیش از اندازه از موتور، افزایش حرارت در قسمت جلویی اسپیندل، ارور زدن و درست کار نکردن اور کارنت در اینورتر و … از جمله مهمترین دلایل خرابی اسپیندل ها می باشند. برای تشخیص نیاز به تعویض اسپیندل یک راه ساده ای که وجود دارد، به این صورت است که دستگاه خود را خاموش کنید و سپس سری اسپیندل را باز نمایید. در حینی که شما در حال چرخاندن سری اسپیندل هستید، اگر اسپیندل سالم باشد، هیچ صدایی از خود ایجاد نمی کند. اما در صورت خرابی، هم شما برای گشودن آن نیاز به ایجاد فشار بیشتری دارید و هم بعد از چرخاندن سری اسپیندل صدایی خش دار از آن به گوش شما خواهد رسید، که این نشان دهنده ی آن است، که اسپیندل شما نیاز به تعویض دارد. در چنین شرایطی شما نیاز به یک متخصص، با تجربه کاری بالا برای تعویض این قطعه دارید.

نحوه تعویض بلبرینگ اسپیندل

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، از اجزای اصلی دستگاه سی ان سی اسپیندل ها هستند. یا به اصطلاح می توان گفت که قلب دستگاه های سی ان سی، اسپیندل می باشد، که در صورت آسیب دیدن باعث متوقف شدن کل دستگاه سی ان سی خواهد شد. در موتور اسپیندل خرابی های زیادی اتفاق می‌ افتد، که رایج ترین آن ها مربوط به بلبرینگ ها می باشند.

برای تعویض بلبرینگ اسپیندل در دستگاه های سی ان سی، در ابتدا شما به آچارهای مخصوصی به نام آلن نیاز دارید، تا به وسیله ی آن ها بتوانید پیچ های دستگاه سی ان سی را باز کنید. بعد از آن که پیچ ها را باز کردید، به مهره ای در قسمت جلویی سر اسپیندل خواهید رسید،  در جهتی که این مهره قابل چرخیدن است، آن را چرخانده و سپس باز نمایید. بعد از باز شدن این مهره، آن را از دستگاه خارج کنید.

در این قسمت شما به دو عدد پیچ نیاز دارید، این پیچ ها را در دو قسمت محفظه ی دستگاه محکم پیچ کنید و بعد از آن به باز نمودن این پیچ ها تا جایی که قطعه ی اسپیندل به سمت بیرون از دستگاه سی ان سی حرکت کند، اقدام نمایید. در این مرحله با خروج نهایی اسپیندل، بلبرینگ آسیب دیده دستگاه را جدا کرده و با یک بلبرینگ اصلی و سالم دیگر آن را تعویض و جایگزین نمایید.

شما می توانید با کمک ضربه هایی آرام توسط چکش های مخصوص، در این قسمت بلبرینگ جدید را در سر جای خود جایگذاری و نصب کنید. بعد از نصب نمودن قطعه ی جدید، اسپیندل را به داخل دستگاه سی ان سی برگردانید. و در پایان پیچ ها و مهره هایی که از دستگاه سی ان سی جدا نمودید را مانند ابتدای کار سر جای خود قرار دهید و آن ها را محکم کنید. در این قسمت توجه داشته باشید که واشرهای باز شده از دستگاه را مجدد سر جای خود نصب نمایید.

بلبرینگ اسپیندل

علت خرابی بلبرینگ اسپیندل

عوامل مختلفی می توانند باعث معیوب شدن اسپیندل موتور دستگاه سی ان سی شوند که از جمله آن‌ ها می توان به فعالیت زیاد با دور نامناسب دستگاه، وجود بار سنگین بر روی اسپیندل موتور، وارد شدن ضربه به کف یا کناره ی آن و استفاده از ابزار هایی با اندازه های غیر طبیعی و نا متعادل در این نوع دستگاه ها اشاره کرد. در زمان خرابی، اسپیندل ها علائم و نشانه هایی از خود بروز می دهند که به صورت کامل تر در ادامه آن ها را شرح خواهم داد.

سایش در قسمت سر اسپیندل موتور،  تکان خوردن موتور و ایجاد لرزش در آن، ایجاد خرابی و آسیب دیدن بلبرینگ، افزایش دما و حرارت در اسپیندل، شکستن پروانه ای که وظیفه ی خنک سازی اسپیندل را بر عهده دارد، ایجاد سر و صدا و سوت کشیدن، مختل شدن عمل کرد بلبرینگ ها و ایجاد خرابی در شاخه‌های اسپیندل و … از جمله مهمترین علت خرابی بلبرینگ اسپیندل می باشد.

علت خرابی بلبرینگ اسپیندل

در صورت مشاهده ی هر کدام از این نشانه ها شما باید حتما با متخصصین این زمینه برای تعویض اسپیندل مشورت کنید و تعمیرات آن را به یک اپراتور و تیم مجرب بسپارید.

نتیجه گیری:

در این مقاله از علت خرابی بلبرینگ اسپیندل و چگونگی تعویض آن صحبت کردیم. شما بعد از دیدن علائم و نشانه های خرابی اسپیندل، نمی توانید به تنهایی اقدام به تعویض آن کنید، چرا که بر اساس نوع موتور اسپیندل، سبک و سنگین بودن آن و برند سازنده ی این قطعه نیاز به اپراتورهای با تجربه ای برای این کار دارید. قطعات آسیب دیده نیز حتماً باید با قطعات سالم و اصلی جایگزین شوند، تا فعالیت اسپیندل مجدد از سر گرفته شود، و بهبود یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.