نحوه خنک کردن دستگاه cnc

انواع خنک کننده دستگاه cnc چیست؟

مقدمه

دستگاه ‌های سی ‌ان‌ سی همان طور که در جریان هستید، به عنوان یک ابزار تراشکاری بر روی چوب سنگ و غیره استفاده می ‌شوند. بنابراین بالا رفتن حرارت آن ها بر اثر فعالیت زیاد، می ‌تواند باعث آسیب رساندن به قطعات سازنده ی آن و ساییده شدنشان و در نتیجه پایین آمدن کیفیت کار تولیدی آن ها گردد. به همین خاطر برای کم کردن نیروی اصطکاک و روانسازی این دستگاه ها از خنک کننده‌ های متفاوتی استفاده می‌ کنند که در این مقاله قرار است برای شما عزیزان انواع آن ها را و نحوه خنک کردن دستگاه cnc معرفی نمایم. اگر به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید دستگاه cnc می‌ باشید، من به شما سی ان سی توسکا را معرفی می‌ کنم.

 نقش روان کننده ‌های دستگاه cnc

خنک کننده‌ های این دستگاه‌ ها با دو هدف خنک سازی و روانکاری اجزای سازنده آن ها تولید می ‌شوند که در ادامه بیشتر برای شما در این باره توضیح خواهم داد.

  • به عنوان روانکاری سی‌ ان‌ سی

عملکرد خنک کننده ها به این صورت است که حین برش و ماشین کاری با cnc این سیالات به طرف  تیغه های دستگاه سرازیر می‌ شوند و باعث روان شدن آن ها و در نتیجه دور شدن تراشه ها از آن قسمت می‌ گردند.

  •  خنک کردن دستگاه cnc

دستگاه‌ های سی‌ ان‌ سی هنگام ماشین کاری حرارت زیادی از خود تولید می ‌کنند که اگر این دما بالا برود، اجزای تشکیل دهنده آن نیز رو به فرسایش می ‌روند. برای جلوگیری از این اتفاق بایستی حین برشکاری از مواد خنک کننده استفاده کرد، تا به کمک آن ها نیروی اصطکاک موجود در بین قطعات تشکیل دهنده این دستگاه‌ ها را کاهش داد و از سایش در آن ها و افزایش گرما جلوگیری کرد.

روان کننده ‌های دستگاه cnc

نحوه خنک کردن دستگاه cnc

با توجه به نوع دستگاه از مواد خنک کننده ی مختلفی برای روان کاری استفاده می ‌کنند و همچنین نحوه خنک کردن دستگاه cnc نیز متفاوت می باشد.

  • روغن ‌های سنتزی یا مصنوعی

در این نوع سیالات مواد آلی و معدنی قلیایی با کمی ماده افزودنی ترکیب شده اند، تا از سایش در تجهیزات برش دهنده این نوع دستگاه ‌ها جلوگیری نمایند. استفاده ی رقیق شده این روغن ها به عنوان خنک کننده نتیجه ی مطلوب تری را در پی خواهد داشت.

  • معرفی روغن‌ های صاف

 به این روغن‌ ها مواد افزودنی مختلفی مثل گوگرد، فسفر، کلر و غیره اضافه شده است و ترکیبی از مواد نفتی و معدنی می ‌باشند، که امکان تبخیر شدن در آن ها بسیار کم اتفاق می‌ افتد. علاوه بر آن چربی ‌های اشباع شده و گیاهی از ترکیبات دیگر این سیالات می باشند.

  • معرفی روغن‌ های محلول

این نوع روغن ‌ها در ترکیب با آب  امتزاج ناپذیر هستند و استفاده از آن ها باعث روان شدن دستگاه و از بین رفتن حرارت ایجاد شده در آن می‌ شود. علاوه بر آن هزینه خریداری آن ها نسبت به سیالات دیگر ارزان‌ تر می ‌باشد.

روغن‌ های محلول در دستگاه cnc

  • استفاده از روغن‌ های نیمه مصنوعی یا نیمه سنتزی

این مدل سیال ها از ترکیب شدن روغن‌ های محلول و مصنوعی به وجود می‌ آیند، بنابراین نوع فعالیت آن ها نیز حد وسطی از این دو روغن می ‌باشد.

  • استفاده از دی اکسید کربن

یکی از مواد خنک کننده cnc، گاز دی اکسید کربن می باشد که آن را توسط یک مایع با فشار بالا به محل تراشکاری منتقل می‌ کنند، تا باعث کاهش دما در آن قسمت از دستگاه شود.

  • معرفی آئروسل ها

در زمان ماشین کاری با این نوع دستگاه ‌ها می‌ توان از آئروسل ها به عنوان یک سیال خنک کننده استفاده کرد، که در آن قطره‌ های آب با مقداری هوا به محل برش دهی می روند و تراشه‌ ها را از آن قسمت دور می کنند.

  • مواد خنک کننده ژلی

گاهی وقت ها از ژل ‌های موم مانندی برای روان کاری قطعات تراشکاری دستگاه‌ های سی ‌ان ‌سی استفاده می‌ کنند، که نسبت به روغن‌ های دیگر از دوام بیشتری برخوردار هستند.

ویژگی خنک کننده ‌های دستگاه سی ‌ان‌ سی

مواد خنک کننده ‌ای که برای این نوع دستگاه ها استفاده می ‌کنید، باید بتوانند علاوه بر خنک سازی دستگاه به روغن کاری و روان سازی قطعات تشکیل دهنده ی آن نیز کمک کنند، و از خورده شدن آن ها جلوگیری نمایند. علاوه بر آن این مواد بایستی قابلیت جلوگیری از بحران ‌های غیر قابل کنترل در محیط کار را داشته باشند.

  • بازیافت کردن مواد خنک کننده

در کارگاه‌ های سی ‌ان‌ سی به دلیل استفاده زیاد از روغن ‌های روان کننده، بیشتر تولیدکنندگان به فکر راهی برای بازیافت شدن این روغن ‌ها برای استفاده مجدد از آن ها می باشند. بنابراین اگر شما نیز قصد دارید مواد خنک کننده ‌ای را تهیه کنید، که دفع شده آن در حین ماشین کاری از دستگاه سی ان سی قابل بازیافت و استفاده باشد، بهتر است در حین خرید از فروشنده راجع به این موضوع سوال بپرسید، و مطمئن شوید. علاوه بر آن باید هنگام مراجعه به مراکز فروش دستگاه cnc برای کارگاهتان دقت کنید، چرا که مدل ‌های قدیمی آن این امکان را به شما نمی ‌دهند که از مواد خنک کننده دفعی بتوانید مجدد استفاده کنید.

خنک کننده دستگاه cnc

چه نکاتی را باید در حین استفاده از مواد روانساز رعایت کرد:

برای این که از نظر ایمنی و بهداشتی در امنیت بیشتری قرار بگیرید، هنگام استفاده از روان کننده‌ های cnc باید یک سری نکات را رعایت کنید که به شرح زیر می‌ باشند:

  • نباید بیش از اندازه از روان کننده‌ ها استفاده کرد، بلکه باید یک حجم مشخصی از آن ها را در داخل دستگاه بریزید.
  • تکنسین ‌های دستگاه سی ‌ان‌ سی حتما قبل از استفاده از مواد خنک کننده بایستی آموزشات لازم را در این زمینه دیده باشند و برای جلوگیری از بیماری‌ های پوستی و تنفسی نکات بهداشتی را رعایت نمایند.
  • در زمان ریختن این سیالات در داخل دستگاه سی ان سی از پوشیدن دستکش‌ های محافظ غافل نشوید.
  • توجه کنید که روغنی که استفاده می‌ نمایید، بیش از حد غلیظ یا رقیق نباشد.
  •  از کرم ‌های پوشش دهنده پوستی مناسب در زمان دست زدن به این نوع روغن ‌ها استفاده کنید.
  • مواد روان کننده ‌ای که استفاده می‌ کنید، نباید دارای مواد سمی باشند.

سخن پایانی

در این مقاله از انواع مواد خنک سازی و نحوه خنک کردن دستگاه cnc صحبت کردیم. همانطور که گفته شد، برای طول عمر بیشتر این دستگاه ها و جلوگیری از فردسوده شدن اجزای تشکیل دهنده آن ها باید از روان کننده‌ ها استفاده کرد. فقط قبل از استفاده از آن ها باید بدانید که کدام نوع از آن ها را با چه میزان حجمی برای دستگاهتان استفاده کنید، تا نتیجه مطلوبی را به شما بدهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.