کاربردهای دستگاه cnc

حقایقی که باید در رابطه با تراشکاری با CNC بدانید

مقدمه

کاربردهای دستگاه cnc برای ساخت ابزار و یا فرم دادن به فلزات می باشد. ماشین آلات در این روش تراش کد دستوری مشخصی دارند و برای کنترل تولید مورد استفاده قرار می گیرند. این کدهای دستوری به دستگاه cnc داده می شود تا بتوان از طریق آن حرکت قطعه، حرکت سر مته ها و سایر قسمت های را با معیارهای دقیق مورد نظارت و بررسی قرار داد. پیشرفت فناوری در سال های اخیر باعث گسترش یافتن اینگونه ماشین آلات شده است و علاوه بر تولید بیشتر مدل های بالاتری از آن نیز وارد بازار می شود. کدها به صورت دستی یا از طریق کارت به ماشین تراشکاری cnc وارد می شود و دستگاه بر اساس این اطلاعات نوع برش دلخواه را اعمال می کند. دستگاه تراشکاری عملیات های مختلفی از جمله، تراشکاری، برش، سنگ زنی و فرزکاری را انجام می دهد. به دلیل سرعت و دقت بالای این دستگاه قطعات تولید شده توسط آن از کیفیت خوبی برخوردار هستند. حرکت مته ای که به دستگاه اصلی وصل است شکل های مختلفی را ایجاد می کند. به دلیل تنظیم و راه اندازی سریع، تکرار آماده سازی یک قطعه با سرعت زیاد و برش مواد مختلف کار با این دستگاه مدرن به نمونه های سنتی آن ترجیح داده می شود.

نحوه عملکرد دستگاه cnc

برای کار با دستگاه cnc باید برنامه به دستگاه داده شود تا بتوان برش مورد نظر را بر روی آن اعمال کرد. کسانی که برنامه ی این دستگاه ها را می نویسند، می توانند مسیری مشخص برای کار آن ها طراحی کنند. بعد از بارگذاری پرونده ی یارانه ای دستگاه می تواند به برش قطعه ی مورد نظر بپردازد. رابطی که در یارانه وجود دارد تراش cnc را کنترل می کند. اپراتور همه ی مراحل مربوط به برش را کنترل می کند و نحوه ی عملکرد دستگاه را زیر نظر دارد.

عملکرد دستگاه cnc

قسمت های مختلفی در دستگاه وجود دارد. برجک، به حفظ نگهدارنده ابزار در خود می پردازد و اسپیندل برای نگهداری قطعه طراحی شده است. اسلایدهای موجود در این دستگاه به برجک ها امکان می دهد همزمان در چند محور حرکت کنند. به دلیل کارایی زیاد این دستگاه در صنعت تولید برای تولید کنندگان وابستگی به وجود آورده است به همین دلیل برای بهبود عملکرد آن هر روزه قطعه ای جدید برای کارایی پیشرفته تر این دستگاه به آن اضافه می شود. در صورتی که نیاز به استفاده از این نوع دستگاه را دارید، می توانید با مراجعه به مراکز خرید و فروش دستگاه cnc، دستگاه مورد نظر خود را متناسب با نیاز خود سفارش دهید.

کاربردهای دستگاه cnc

موارد استفاده و کاربردهای دستگاه cnc تنوع زیادی دارد. این دستگاه در صنایع مختلف و برای تولید قطعات مورد نیاز در این صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. صنایعی مانند خودرو سازی، اسلحه سازی، الکترونیک، هوافضا، ورزش و دیگر صنایع از قطعات صنعتی استفاده می کنند که نیاز به برش دقیق برای سرهم بندی دارند به همین دلیل دقت دستگاه های برش cnc باعث کارایی بهتر تولیدات در صنایع مختلف می شود. برای محصولات سه بعدی نیاز به دستگاه های تراش با دقت بالا در تولید قطعات زینتی است. برای تولید محصولاتی مانند، میل لنگ، چوب بیس بال، پایه و صندلی میز نهارخوری و آلات موسیقی به دلیل ظرافت در انجام کار از انواع دستگاه های تراش cnc استفاده می شود.

کاربرد های دستگاه cnc

قطعات دستگاه cnc تراش

دستگاه های تراش از قطعات مختلفی درست شده است که به یکدیگر متصل هستند. این دستگاه ها با دقت بالایی مونتاژ می شوند. قسمت های مهمی در این دستگاه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

پایه ی تراش قوی در دستگاه تراش باعث کارایی بیشتر آن می شود. این پایه ی تراش را می توان در موقعیت های خوبی قرار داد و در زمان تنظیم ارتفاع انعطاف پذیری آن بیشتر می شود.

  • از قطعات مهم دستگاه سرپوش کله گی آن است که دارای سه قطعه ی اصلی، اسپیندل، تعویض دنده و مکانیزم تغییر سرعت است. قوی ترین قسمت دستگاه سرپوش آن است که قطعات اصلی را در خود جا می دهد. عملکرد دستگاه باعث می شود این سرپوش لرزش زیادی را تحمل کند. اسپیندل در کله گی به لوله ای که در دستگاه موجود است متصل می شود. این قطعه کار را در خود نگه می دارد و باعث می شود طبق نیاز دستگاه چرخانده شود. سرعت برش اسپیندل در دستگاه قابل تنظیم است.
  • جعبه ی دنده گیر کنترل سرعت موتور را در دستگاه cnc بر عهده می گیرد. این ابراز در قسمت اصلی دستگاه تراشکاری جای گرفته است و باعث چرخش آن می شود.
  • مته ی مرغک در مقابل اسپیندل قرار گرفته است. یک قسمت متحرک قابل در دستگاه وجود دارد. این مته بشکه ای است که می تواند به جلو و عقب حرکت کند. در صورت بزرگ بودن طول قطعه آن را بین اسپیندل و مرغک قرار می دهند.
  • کالسکه در تراشکاری cnc  از ابزارهای مهمی است که از تکیه گاه کامپوزیت، اسلاید تراورس و سرسره تشکیل شده است.

مته ی مرغک دستگاه cnc

  • یک زین T شکل بر روی کالسکه قرار دارد و به لغزنده کمک می کند تا روی دستگاه تراش به عقب برود.
  • اسلاید تراورس شبیه کامپوزیت بر روی کالسکه است و در جهت عقب و جلو زین در حرکت است. با استفاده از چرخ دستی و اسلاید تراورس می توان برای حکاکی بر روی فلز استفاده کرد.

در برخی موارد ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت از دستگاه ها cnc آن ها نیاز به تعمیر داشته باشند. برای تعمیر دستگاه های خود به مراکز معتبری که در زمینه تعمیرات دستگاه های cnc فعالیت می کنند، مراجعه کنید. مجموعه سی ان سی توسکا به عنوان یکی از بهترین مراکزی که در شهر اصفهان در زمینه تعمیر دستگاه cnc فعالیت می کنند، قادر است خرابی دستگاه های شما را به شکل کاملا اصولی برطرف کند.

کار با دستگاه cnc تراش

کاربردهای دستگاه cnc باعث شده است تا از آن ها در بخش های مختلف صنعت استفاه کرد. عملیات های مشخصی به وسیله ی دستگاه تراش انجام می شود. قطعات مختلف با استفاده از دستگاه cnc چرخش، برش، سمباده و شیار زنی می شوند. اپراتور دستگاه باید سرعت و عمق برش را مورد ارزیابی قرار دهد. دقت بالای در کنترل دستگاه باعث به حداقل رسیدن میزان خطا می شود.

روتراشی برای تراشیدن ماده ی فلز از انتهاست و آماده کردن آن برای قرار دادن آن در زاویه ی راست محور مورد استفاده قرار می گیرد.

در عملیات باریک سازی می توان شکل فلز را با استفاده از اسلاید به شکل مخروطی درآورد. برخی از پردازش های دستگاه cnc شامل، چرخش مخروطی، مرحله ی چرخش، خم شدن، سوراخ کاری، حفاری و تغییر شکل می شود.

برش با محور موازی نیز با استفاده از چرخش موازی امکان پذیر است. این کار امکان کم کردن قطر فلز را می دهد. ابزارهایی که برای برشکاری کمک می کند شامل، ابزار شیارزنی، تیغه های جدا کننده، نوار حفاری، ابزار جانبی و غیره می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.