مرغک دستگاه تراش cnc

مرغک دستگاه تراش cnc چیست؟

مقدمه

در امر نجاری یا شکل دهی به قطعات چوبی از ابزارهای بسیار زیادی کمک گرفته می‌شود. با خرید دستگاه cnc یک دستگاه مشابه تراش‌های سنتی و دستی را قطعا خواهید داشت. اما با این تفاوت که دستگاه‌های تراش با به کارگیری کنترل‌های عددی، دقت و کیفیت را چندین برابر افزایش خواهند داد. دستگاه‌های cnc خود در انواع فناوری‌ها و ماشین آلات جدید قرار داده شده‌اند. این دستگاهی که برای مجموعه وسیعی از فرآیندهای تولید به کار برده می‌شود، به عنوان تراش cnc شناخته می‌شود. ما تلاش کردیم تا در این مقاله در مورد مرغک دستگاه تراش cnc مطالبی را برای شما فراهم کنیم. در این محتوا با مرغک و عملکرد آن برای دستگاه تراش آشنا خواهید شد.

مرغک دستگاه تراش cnc چیست؟

به دستگاهی که در انتهای شاسی بر روی ریل‌ها قرار گرفته و در طول شاسی بر روی ریل‌ها به حرکت در می‌آید را مرغک دستگاه تراش می‌گویند. داخل گلویی‌های محور یک قطعه یا ابزاری به نام مورد مرغک قرار گرفته که سر یا همان راس مرغک یک تکیه گاهی برای قرار گرفتن قطعه کار است. دستگاه‌های مرغکی که هنگام فروش دستگاه cnc به شما نمایش داده می‌شوند به شکل مخروطی بوده که دنباله مخروطی در گلویی دستگاه مرغک قرار می‌گیرد.

مرغک دستگاه تراش cnc

انواع مرغک دستگاه تراش cnc

مرغک‌هایی که بر روی قطعات cnc بسته می‌شوند هر کدام شکل خاصی بوده و ویژگی و قابلیت‌های خاص و منحصر به فردی دارند. در ادامه به انواع مرغک‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • مرغک‌های مهره‌دار

همانطور که از نام این مرغک بر می‌آید، بر روی آن یک سری مهره‌ها قرار داده شده تا بتوانند راحت‌تر و سریع‌تر از محلی که نصب شده خارج گردد. هنگام خرید دستگاه cnc می‌توان از کارشناس مربوطه در مورد مرغک‌های دستگاه هم اطلاعات مفیدی را کسب کرد. بسیاری از کارشناسان، مرغک‌های مهره دار را شبیه ثابت می‌دانند.

  •  مرغک‌های ثابت

منظور از مرغک‌های ثابت یک میله‌ی مخروطی فولادی شکل است، که درون استوانه‌ی مرغک قرار می‎گیرد. زاویه‌ی نوک مرغک‌ها ۶۰ درجه است. نوک مخروط‌ها که سر این مرغک‌ها به حساب می‌آیند، باید خیلی سخت و محکم باشند، زیرا هنگام کار و در واقع حرکت دورانی قطعه ممکن است ساییده شده یا بسوزد. در صورتی که قصد سایش زیاد دستگاه تراش بر روی چوب را دارید بهتر است از مرغک ثابت استفاده کنید.

مرغک‌های ثابت

  • مرغک‌های لوله گیر

هر کدام از این مرغک‌ها بر اساس وظایف یا شکل ظاهری خود نامگذاری می‌شوند. به عنوان نمونه مرغک‌های لوله گیر برای حفظ لوله‌ها و قطعاتی که به اصطلاح پیشانی‌های آن‌ها خالی است به کار گرفته می‌شوند.

  • نیم مرغک‌ها

منظور از نیم مرغک همان مرغک‌های ثابت می‌باشند، اما تفاوت اصلی آن در سر مرغک است که در نیم مرغک سر آن بریده شده است. از این مرغک در مواردی که قطعات کار بین سه نظام و مرغک بسته شده باشد، به کار برده می‌شود. بهتر است خریداران دستگاه cnc حتماً با مرغک‌ها یک آشنایی اندکی داشته باشند، تا زمان به کارگیری دچار مشکل نگردند.

  • مرغک‎های گردان

با توجه به شکل و ساختار این گونه مرغک در هنگام فعالیت، آن‌ها حرکت و گردش دارد. با این گردش ساییدگی بین قطعه و مرغک کاهش می‌یابد. این نوع مرغک انواع متفاوت و زاویه‌های نوکی متفاوتی را هم دارا می‌باشد. در صورتی که بر اثر فعالیت زیاد یا هر عامل دیگری مرغک از فعالیت باز ایستاد و خراب شود، می‌توانید از فروشگاه‌های عرضه دستگاه های cnc دقیقا همان مرغک را با همان مشخصات تهیه نمایید.

مرغک‌های گردان

وظایف مرغک‌های دستگاه تراش cnc

بسیاری از قطعات و ابزارهایی که در هر دستگاه به کار برده می‌شوند، دارای یکسری وظایف خاص هستند. مرغک‌های دستگاه تراش هم از این قاعده مستثنی نبوده است. این قطعه جهت جلوگیری از لرزش دیگر قطعات به کار برده می‌شود. یعنی هنگامی که دستگاه تراش در حال تراش و برش چوب می‌باشند، مرغک از ارتعاشات و لرزش‌های دیگر قطعات ممانعت به عمل می‌آورد. از دیگر وظایف آن می‌توان به مهار کردن و بستن قطعات بلند به مرغک اشاره کرد. به وسیله مرغک‌ها قطعات بلندی که هنگام فروش دستگاه‌های cnc به خریدار معرفی می‌گردد به راحتی مهار می‌شوند. آخرین وظیفه این قطعه، تحمل و حمل وزن بیشتر بر روی خود است. با انجام این کار از فشار وارده به دستگاه به شدت جلوگیری می‌شود.

نحوه بستن قطعات مرغک دستگاه تراش cnc

اصولاً برای بستن قطعات بلند در دستگاه cnc دو روش اصولی وجود دارد که این روش‌ها عبارتند از:

  • بستن قطعات بلندی که بین مرغک دستگاه و سه نظام وجود دارد

در ابتدا در این روش باید یک محلی را برای قرار گرفتن مرغک‌ها ایجاد کنید. در این روش قطعه‌های کار را به صورت کوتاه ببندید و بعد از پیشانی تراشی مراکز قطعه کار، ۱ مته‌ی مرغک بزنید. مته‌های مرغکی که در این روش به کار برده می‌شوند، باید حتماً قطر و زاویه متناسبی داشته باشند. بعد از اینکه محل قرار گرفتن مرغک‌ها در داخل مشخص شد، قطعه‌ی کار را داخل سه نظام قرار دهید.

  • بستن قطعات بلندی که بین دو مرغک وجود دارد

این روش به دلیل عدم وجود سه نظام، کمی راحت‌تر صورت می‌گیرد. در این روش ابتدا روی دو پیشانی قطعه کار مته‌ی مرغک زده می‌گردد. این روش دقیقا با روش بالا انجام می‌شود. فقط با این تفاوت که برای ادامه کار به دو وسیله کمکی دیگر همانند صفحه مرغک و گیره‌های قلبی احتیاج است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.