فرز عمودی CNC و فرز افقی

تفاوت فرز عمودی CNC و فرز افقی چیست؟

مقدمه

این که تفاوت فرز عمودی و افقی در چیست از جمله سوالاتی است که در هنگام خرید دستگاه cnc دست دوم و نو با آن مواجه می‌شوید. دستگاه های فرز سی ان سی از جمله دستگاه هایی است که با دقت بالا کار کرده و مبنای آن محاسبات عددی پیشرفته است. دستگاه های فرز از نظر دقت و سرعت برای ما اهمیت دارند و در صنایع مختلف نیز کاربرد دارند. اهمیت آن ها در تراش و ساخت وسایل مختلف در صنعت هوا و فضا، پزشکی و … باعث می‌ شود این دستگاه مانند دستگاه خراطی چوب بسیار پر اهمیت باشد. در این بخش به بررسی فرز عمودی CNC و فرز افقی خواهیم پرداخت تا با استفاده از آن به صورت کامل متوجه این که کدام یک برای شما اهمیت بیشتری دارد شوید.

ویژگی های دستگاه نوع افقی

در دستگاه های فرز افقی میز کار یک میز کار ثابت ایت و این تجهیزات هستند که به صورت دورانی کار می کنند. در واقع ابزار و وسایل بر روی اسپیندل قرار می‌ گیرند و به صورت موازی با میز نصب می‌ شوند. این موضوع نشان می‌ دهد که فرز افقی دارای تجهیزات متحرک و میز ثابت است. در فرز افقی با حرکت طولی می‌ توان تراش کاری و برشکاری را انجام داد.

کاربردهای نوع افقی

دانستن این که در چه مواردی شما میتوانید از فرز افقی استفاده نمایید باعث می‌ شود بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید که کدام یک از انواع فرز ها می‌ تواند موردی باشد که شما باید انتخاب نمایید. یکی از مواردی که از دستگاه فرز افقی استفاده می‌  شود این است که سرعت کار برای ما اهمیت بیشتری از دقت داشته باشد. هر چه سرعت این دستگاه بالا تر باشد دقت آن نیز کمتر است. از سوی دیگر شما با استفاده از این دستگاه می‌توانید با موادی که سختی بیشتری دارند کار کنید. این دستگاه ها در واقع به دلیل داشتن ابزار آلات قوی تر می‌ توان خطوط عمیق تری را ایجاد نمایند، بنابراین اگر برای کاری که می‌خواهید انجام دهید از مواد سختی استفاده می‌کنید، بهتر است از نوع افقی استفاده کنید. اگر برای کارتان احتیاج دارید از حفاری استفاده نمایید، باید بگوییم که فرز افقی برای شما مناسب نیست، چون با استفاده از این ابزار تنها می‌ توان شیار ایجاد نمود و یا کارهای مونتاژ انجام داد ولی هرگز نمی‌ توان با استفاده از آن کار سوراخکاری انجام داد.

معایب فرز افقی

  • گران بودن این دستگاه : تفاوت مهم فرز عمودی CNC و فرز افقی از نظر قیمت می باشد. با این که دستگاه فرز افقی قیمت بالایی دارد، ولی در طولانی مدت صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
  • محدودیت دید: در زمان کار با نوع افقی این دستگاه شما نمی‌ توانید به خوبی به کار مسلط باشد و دید کافی داشته باشید، بنابراین یکی از معایب این دستگاه را محدودیت دید می‌ توان دانست.
  • سختی کار با دستگاه : در هنگام کار با این دستگاه لازم است که یک اوپراتور با تجربه پشت دستگاه باشد، چون کار با این دستگاه اصلا کار ساده ای نیست و با توجه به این که دید کافی نیز وجود ندارد، لازم است که فردی با تجربه به عنوان اوپراتور پشت سیستم قرار بگیرد.

مزایای استفاده از فرز افقی

تفاوت فرز عمودی CNC و فرز افقی چیست؟

  • سرعت بالا : همان طور که گفته شد این دستگاه سرعت بالایی دارد، چون به صورت همزمان چند قطعه از آن با یکدیگر کار کرده و برش کاری را انجام می‌دهند .
  • نیروی کار کمتر: این دستگاه به صورت اتوماتیک بیشتر کار های لازم را انجام می‌ دهد، اگرچه که برای این دستگاه لازم است از یک نیروی متخصص استفاده کنیم ولی نسبت به دیگر دستگاه ها این دستگاه دارای اوپراتور های کمتری است.
  • دقت کار: اگرچه که گفته شد این دستگاه سرعت بالایی دارد، اما باید توجه داشت که به علت انجام بسیاری از کارها به صورت اتوماتیک دقت آن نیز بالا است.

ویژگی های فرز عمودی

دستگاه های فرز عمودی یکی از دستگاه هایی است که برای براده برداری و سوراخکاری استفاده می‌ گردد. در نوعی از حالت عمودی دستگاه به همراه ابزار آلات کاملا ثابت است اما میز در حالات مختلف حرکت می‌ کند. در نوع دیگر اسپندل فقط حرکت بالا و پایین را به صورت عمودی دارد و از این طریق کار می‌ کند.

مزایای استفاده از فرز عمودی

  • کارکرد آسان: کار کردن با این دستگاه آسان است و افراد به سادگی می‌ توانند کار با این دستگاه را آموزش ببینند.
  • ارزان بودن: قیمت مناسب این دستگاه یکی دیگر از مواردی است که جز مزایای فرز عمودی محسوب می‌ شود.

معایب فرز عمودی

با استفاده از نوع عمودی نمی‌ توان پروژه های سخت و پیچیده را انجام داد. در اکثر موارد سرعت کار با این دستگاه به اندازه افقی بالا نیست و قدرت موتور این دستگاه ها اغلب پایین می‌ باشد. با استفاده از این دستگاه نمی‌ توان در تناژ بالا کار انجام داد.

بررسی انواع تفاوت های فرز عمودی CNC و فرز افقی

تفاوت فرز عمودی CNC و فرز افقی چیست؟

تا اینجای کار به صورت پراکنده متوجه عمده تفاوت های فرز عمودی CNC و فرز افقی شده اید، در این قسمت به بیان تفاوت های این دو دستگاه خواهیم پرداخت.

  • سرعت و دقت : همان طور که متوجه شدید نوع افقی این دستگاه از نظر دقت و سرعت بسیار بالا تر از دستگاه عمودی است و از این نظر نوع افقی برتری دارد.
  • کاربردها : این دو دستگاه ممکن است که به صورت کلی جز یک دسته، دسته بندی شوند اما موضوعی که اهمیت دارد این است که این دو دستگاه از نظر کارکرد با یکدیگر تفاوت دارند. به طوری که نوع عمودی برای ایجاد سوراخ کاری کاربرد دارد و برای ایجاد شیار ها ترجیح داده می‌شود از نوع افقی استفاده نمود.
  • طول عمر: ماندگاری و طول عمر دستگاه های افقی به صورت همده بیشتر از نوع عمودی است. از آن جایی که  نوع افقی برای برشکاری و براده برداری قطعات سنگین استفاده می‌ شود، بنابراین از مواد با کیفیت بالاتر برای ساخت آن استفاده می‌ شود و در صورتی که به درستی نگهداری شود طول عمر بیشتری خواهند داشت.
  • قیمت: یکی از مهم ترین تفاوت هایی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند، تفاوت در قیمت آن ها است. همان طور که گفتیم قیمت دستگاه افقی از عمودی بیشتر می‌ باشد.

کلام آخر

دستگاه های فرز افقی و عمودی به صورت کلی در کاربرد، قیمت و سرعت و دقت با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع این دو دستگاه ماهیت کاری که انجام می‌دهند با یکدیگر متفاوت است و نمی‌ توان گفت کدام یک برتر از دیگری است، چون هر کدام یک کار متفاوت را انجام می‌ دهند. دستگاه های فرز افقی و عمودی در کنار دستگاه خراطی کاسه تراش جز دستگاه های پر اهمیت این صنعت محسوب می‌ شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.