دستگاه سی ان سی چیست

دستگاه سی ان سی چیست

دستگاه cnc ، دستگاهی است که برای برش ، حکاکی و سوراخ کاری مواد مختلف از جمله انواع فولاد ، آلومینیوم ، ورق رنگی اصفهان و چوب استفاده میشود.دستگاه سی ان سی برای انجام عملیات پیچیده و پیشرفته از سیستم های رایانه ای و برنامه های نرم افزاری استفاده میکند.

Cnc مخفف Computer numerical control و به معنای کنترل عددی رایانه است و دستگاه cnc هم یک دستگاه خودکار است که از طریق کنترل عددی رایانه ، یک مسیر برنامه ریزی شده را دنبال میکند.

دستگاه های cnc ، به تولید کنندگان این امکان را می دهند تا بسیاری از فرآیندهای تولید را که به غیر از این بصورت دستی نیز انجام میشوند را به طور خودکار انجام دهند.در نتیجه ، ماشین های هدایت شونده CNC باعث افزایش بهره وری ، کاهش ضایعات و حتی کاهش خطای انسانی می شوند.

ماشین های CNC را می توان برای ایجاد برش های دقیق و قابل تکرار بر روی پروژه های چوبی ، فلزی و یا پلاستیک تنظیم کرد.

انواع مختلفی از دستگاه سی ان سی وجود دارد که انتخاب نوع دستگاه مورد استفاده ، بستگی به نوع پروژه دارد.از انواع دستگاه سی ان سی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

دستگاه فرز سی ان سی رایج ترین ماشین های CNC موجود در بازار هستند.این دستگاه دارای ابزار داخلی برای حفاری و برش است.مواد در داخل دستگاه CNC فرز قرار می گیرند ، پس از آن کامپیوتر، ابزارها را برای حفاری یا برش ، راهنمایی می کند.

روترهای سی ان سی برای برش چوب ، پلاستیک ، فولاد ، آلومینیوم ، ورق سیاه اصفهان استفاده میشوند.

دستگاه تراش سی ان سی دستگاه های CNC تراش از توانایی خود در چرخش مواد هنگام کار برخوردار هستند ، به همین دلیل این ماشین ها برای ساخت اشیاء کروی یا استوانه ای ایده آل هستند.

دستگاه برش پلاسما سی ان سی این دستگاه برای برش فلزات سنگین مانند فولاد از مشعل پلاسما استفاده می کند.دستگاههای CNC برش پلاسما یک مشعل پرقدرت دارند که قادر به حذف مواد خشن مانند فلز است.مشعلهای پلاسما به دمای حداکثر 50،000 درجه فارنهایت می رسند.

دستگاه برش لیزر سی ان سی – دستگاه های CNC با برش لیزر به گونه ای طراحی شده اند که مواد سخت را از بین ببرند.آنها از لیزر برای انجام این کار، استفاده می کنند.لیزر تمایل به ارائه سطح بالاتری از دقت برش دارد ، اما به اندازه مشعل پلاسما قوی نیست.

دستگاه تخلیه الکتریکی سی ان سی – دستگاه CNC تخلیه الکتریکی که به عنوان دستگاه جرقهcnc  نیز  شناخته می شود ، نوع خاصی از دستگاه CNC است که از جرقه های الکتریکی برای دستکاری مواد به شکل دلخواه استفاده می کند.ازاین دستگاه برای برش فلزاتی مثل ورق روغنی اصفهان استفاده میشود.

کاربرد دستگاه سی ان سی

این روزها ماشینهای CNC تقریباً در تمام صنایع ، از یک صنعت در مقیاس کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ یافت می شوند.

 صنایع حذف فلز

دستگاه های CNC در صنایع حذف فلز مانند صنایع اتومبیل ، صنایع هوافضا و ساخت جواهرات بسیار مفید هستند.این فناوری برای دستیابی به محصول نهایی مطلوب ، فلز اضافی را از مواد اولیه حذف می کند.

صنایع ساخت فلزات

چندین صنایع وجود دارند که برای ایجاد محصول نهایی به صفحات فلزی نازک مانند انواع ورق فولادی احتیاج دارند.صنایع مختلفی وجود دارند که برای ساخت محصولات فلزی خود ، از ماشینهای CNC بهره می برند.مانند صنایع الکترونیک برای ساخت رایانه ها و مادربردها

دستگاه های CNC همچنین می توانند در صنایع نجاری ، صنعت برق ، صنایع داروسازی ، صنایع غذایی و آشامیدنی و موارد دیگر کاربرد داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.